Een flexitariër is iemand die meestal een vegetarisch dieet volgt, maar af en toe vlees of vis eet. De term is in de jaren negentig bedacht en wordt vaak gebruikt om mensen te beschrijven die op zoek zijn naar gezondere, duurzamere eetgewoonten. Hoewel er geen eenduidige definitie van een flexitarisch dieet bestaat, omvat het doorgaans veel fruit, groenten, volle granen en plantaardige eiwitten. Vlees en vis worden doorgaans minder vaak en in kleinere hoeveelheden gegeten dan bij een traditioneel omnivoor dieet. Sommige mensen kiezen ervoor om flexitariër te worden om gezondheidsredenen, terwijl anderen het doen om milieu- of ethische redenen. Wat je reden ook is, hier zijn enkele tips om zonder al te veel problemen een flexitarisch dieet te volgen.

Flexitariër

Het woord “flexitariër” zoemt de laatste tijd rond, maar wat betekent het eigenlijk? Het Merriam-Webster woordenboek definieert een flexitariër als “een persoon die meestal vegetarisch eet, maar soms ook vlees of vis” Met andere woorden, een flexitariër is iemand die een overwegend plantaardig dieet volgt, maar af en toe vlees of vis eet.

Lees ook het ander artikel over vegan kaas.

Er zijn veel redenen om flexitariër te worden. Ten eerste is het een geweldige manier om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Volgens een onderzoek uit 2006 van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN stoot de productie van 1 pond rundvlees meer broeikasgassen uit dan 3 uur rijden in een SUV. En volgens het Environmental Protection Agency is de vlees- en pluimvee-industrie verantwoordelijk voor de uitstoot van meer dan 300 miljoen ton broeikasgassen per jaar – dat is meer dan de hele transportsector!

Flexitariër worden is ook een goede manier om je gezondheid te verbeteren. Uit een recent onderzoek, gepubliceerd in het Journal of the American Medical Association, bleek dat mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgden ongeveer 20 procent minder kans hadden om aan eender welke oorzaak te sterven over een periode van 18 jaar dan degenen die vlees aten. En uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift JAMA Internal Medicine bleek dat mensen die een overwegend plantaardig dieet volgden hun risico op hartziekten met 32 procent en hun risico op overlijden door welke oorzaak dan ook met 19 procent verminderden.

Lees ook het ander artikel over chocolade vegan.

Voordelen flexitariër

Een flexitarisch dieet is een geweldige manier om je gezondheid te verbeteren zonder al te drastische veranderingen in je levensstijl aan te brengen. Flexitariërs eten voornamelijk plantaardig voedsel, met af en toe een vlees- of visgerecht. Het is aangetoond dat deze manier van eten veel voordelen heeft voor de gezondheid, waaronder een lagere bloeddruk, minder risico op hart- en vaatziekten en een lager cholesterolgehalte.

Naast de gezondheidsvoordelen heeft een flexitarisch dieet ook voordelen voor het milieu. Een plantaardig dieet gebruikt minder hulpbronnen dan een dieet met vlees en zuivelproducten. En natuurlijk zijn er de zorgen over het dierenwelzijn die gepaard gaan met het eten van vlees. Dus als je op zoek bent naar een gezonde en duurzame manier van eten, overweeg dan om flexitarisme eens te proberen!